Sidor

söndag, juni 28, 2009

Äntligen något till lilleman.



Jag har länge gått och haft lite smådåligt samvete över att jag enbart sytt kläder till E och inte något till S. Till och med andras barn har ju fått!!!
För att stilla samvetet bestämde jag mig för att S skulle få en turkos body med bruna stjärnor samt bruna ärmar. Eftersom jag inte hade något bodymönster så sprättade jag isär en body som E haft och som satt bra på henne då när hon var i storlek 62/68. Då jag inte ville att han skulle växa ur den innan den blev klar samt att tyget inte var tvättat innan tillklippning, lade jag till lite extra sömsmån på både längd och bredd. Kantbanden nedtill samt i halsen sydde jag på med tvillingnål (4 mm) enligt Theas (Kokalal) utmärkta tutorial som även finns som länk här på bloggen.

Mönster: Eget enligt en avlagd body (stl 62/68) med vissa justeringar.
Tyg: Turkos interlock med bruna stjärnor från Mjuka tyger samt brun interlock från JNyDesign.
Positivt: Jag är jättenöjd med tygerna och färgvalet. Än så länge är bodyn för stor för S, men han växer nog snart i den. Nu är jag sugen på att sy ett par matchande byxor med, men troligtvis blir det inte förrän mot slutet av sommaren. Jag har nämligen flera kompisar med stora magar och deras bebisar skall få Krumelej-kläder i present :).
Sedan har jag även insett att S behöver en dregglis, för här är det tänder på gång. Såg även att kompisens kille var alldeles blöt på tröjan idag, så jag gör nog två :).

Negativt: Är inte helt nöjd med mönstret och kommer nog inte använda det igen :(. Jag upplever att halsen är ganska vid samt att bodyn är ganska lågt skuren. Jag är personligen mer förtjust i bodies som är lite högre skurna samt mer kroppsnära. Får leta vidare efter ett bättre mönster och inse att jag nog inte kom ihåg riktigt hur bodyn satt på dottern :). Eller så är det så att man blivit mer kräsen...
Om det är någon som har tips på ett bra mönster så mottages detta gärna. Annars får jag väl försöka åtgärda mönstrets brister. Hinder är ju till för att övervinnas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar