Sidor

lördag, mars 27, 2010

Hur man fångar rosa elefanter....


Jodå, även Krumelej har haft elefantinvasion :D. Jag har även sytt ett par plagg till mina egna troll, dock har det tagit lite tid innan jag lyckats få något av dem på bloggen. Nu kommer iallafall första plagget som är en klänningstunika till Ella. På denna klänningen har jag riktigt frossat i detaljer, då det både blev farfarsknäppning, krage (med rosa undersida) och fickor :D. Farfarknäppning är något som jag varit sugen på att prova under en längre tid och till denna klänningen tyckte jag att det kunde bli en roligt inslag. Jag vet att jag hittade en bra beskrivning på hur man skulle göra, men nu när jag tänkte länka till den så hittar jag den inte :S.

Mönster: Eget i storlek 104.

Tyg: Rosa elefanter från Znok design samt rosa interlock från JNyDesign

Positivt: När jag sydde denna klänningen blev jag grymt imponerad av min Cover pro. Orsaken till detta var att jag i halslinningen sydde i inte mer än 7 lager tyg (4 lager i kantbandet, två lager i kragen och 1 lager i halslinningen) utan ett enda hoppstygn! Jag kan tillägga för den som är intresserad att jag använde mig av EL-nålar i storlek 80.

19 kommentarer:

  1. Jättefin, välarbetad klänning!

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg klänningstunika med många fina detaljer! Låter som att den fungerar bra, din coverpro!

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Kul med så många fina detaljer. Det där med krage är kanske något jag skulle ge mig tid att prova, iallafall på nått plagg till sonen... Du inspirerar mig iaf med alla dina fina "krage" plagg:)

    SvaraRadera
  4. Superhärlig! tänk så fin hon ska bli Ella:) varit på skroten än? trevlig helg kram

    SvaraRadera
  5. Har väntat på att se någon som har sytt av detta tyget....vill så gärna köpa det nämligen, och nu ska det bli av!!

    SvaraRadera
  6. Jättesnygg tunika å vad duktig du är som får till krage, farfarsknäppning å fickor så bra!

    SvaraRadera
  7. Jättesnygg klänning med en massa fina detaljer!

    SvaraRadera
  8. ska med ta en tur snart när de fått in de nya stjärnvelourena:)de skulle nämligen komma snart sa de...:)

    SvaraRadera
  9. Jättefin, och gissar att den är magiskt söt på. Gjorde farfarsknäppning på min luvtröja, följde då beskrivningen på www.trollunge.com/syskolan/detaljer/splrund.htm på ett ställe förstod jag inte och tyckte att det var skrivet fel. Så jag gjorde som jag trodde och det blev bra. Kan vara jag som missförstod hur dom skrivit. Men utan den skulle jag inte haft en susning. Men det verkar ju du ha haft. Snyggt. Ha en trevlig helg!/Johanna

    SvaraRadera
  10. japp det är samma...nej de kunde tyvärr inte säga riktigt när men de närmsta veckorna trodde hon...

    SvaraRadera
  11. Så fin!
    Roligt med så många detaljer också - duktigt!

    SvaraRadera
  12. Vad fin, och vad mycket fina detaljer....

    SvaraRadera
  13. Gillar också det där elefanttyget och på den tunikan blev det ju om möjligt ännu finare än vanligt.

    SvaraRadera
  14. Vilka snygga detaljer! Jag gillar både kragen och farfarsknäppningen.

    SvaraRadera
  15. Underbar klänning! Vilka detaljer. Du är ju bara hur duktig som helst.

    SvaraRadera