Sidor

fredag, februari 19, 2010

Oh, what a night......och ett tips :D


Under torsdagen-fredagen hade hela familjen planerat en tur till Halmstad för en minisemester och för att kolla till sommarstugan. Dessvärre tog det hela slut betydligt tidigare än planerat. Torsdagen inleddes med en tur till Ullared följt av en sväng till stugan. Därefter var det dags för lite bad och runt sju så sov båda "trollen". Jag och gubben lutade oss nöjda och trötta tillbaka för att kolla på OS, när "Calaiset" (Calici-viruset som ger vinterkräket) gjorde sig till känna. Först ut var Ella och eftersom vi var rädda för att övriga familjen också skulle följa efter så bestämde vi oss för att åka hem. Så fort vi satt oss i bilen var det Sigges tur och sedan var det igång hela vägen hem. Till detta kan även tilläggas att vädret bjöd på underkylt regn och blixthalka, så turen hem gick i 50 km/h och tog 1,5 timmar längre tid än i vanliga fall.
Och nu över till dagens plagg. Dessa byxorna är återigen till kusin Emil och är i samma tyg som hans 1-årsbyxor (helt enligt önskemål från Hanna). För att skilja dessa byxor från de andra samt för att matcha dem med en betälld tröja (som jag återkommer om) sydde jag på ett par fickor i bak. Jag tycker personligen att de blev jättesöta :D.

Kameravinkeln luras så linningen är inte ojämn :D

Tips: När jag konstruerade mina fickor denna gången använde jag mig av en mall (tillverkad i kartong). Mallen är avritad från mönstret plus 2 cm upptill. Kortongmallen användes dels som mönster när jag klippte till fickan(ca 1 cm sömsmån) och dels så använde jag den när jag strök ned sömsmånen. Jag tycker personligen att resultatet blev mycket bättre och det var lättare att få till "rundeln" nertill.

Mönster: Eget i storlek 80
Tyg: Turkos velour från JNyDesign samt röd velour från Mjuka tyger. Mudd från Hem och Hobby.

Tack: Först och främst en bamsekram till min underbara M som lugnt och fint lyckades ta hela familjen hem igår natt. Sedan vill jag även skicka ett tack till den gulliga personalen på hotellet som dels inte tog full taxa för rummet och dels trollade fram en tröstballong till Ella.

10 kommentarer:

  1. Tack söta syster för de fina kläderna...kommer användas flitigt! De är så fina och Emil älskar dom lika mycket som mamma! Krya på er där hemma =) puss och kram

    SvaraRadera
  2. Oj, oj vilken gräslig hemresa ni måste ha haft!!! Kräksjuka är verkligen ingen lek, speciellt inte kräksjuka barn, och definitivt inte i bil och dessutom blixt halka! Ullared däremot lät betydligt trevligare, där har jag inte varit på mååånga år, typ 10 kanske... Ligger lite väl långt hemifrån, tyvärr! Kul med fickorna på byxorna, har testat ditt tips på en ficka på en tröja och måste hålla med om att det funkar bra. Krya på er och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Oj, vinterkräkan på resa måste ju vara något i hästväg! Det kanske dock var lika bra att ni tog er hem istället för att vara kvar, med tanke på hur vädret ska bli de närmsta dagarna...
    Tack för tipset med fick-mallarna. Jag undrar bara en sak: Hur funkade det att stryka velour? Jag har läst att man inte ska stryka på velour, men det går alltså bra?
    Superfina byxor, btw! :)

    SvaraRadera
  4. Stackars er, kräksjuka är inte kul... Hoppas vi får klara oss från det härborta i år!! Fina byxor!

    SvaraRadera
  5. Jättefina byxor. Och magsjuka ja, blä. Och i bilen dessutom, stackare. Själv gnäller man för att vi ligger hemma magsjuka....

    SvaraRadera
  6. usch stackars er... dock komiskt att ni har stuga i halmstad det har vi med nämligen:) Var har ni någonstans? Eller vi ha ingen egen...samuels föräldrar har en i Gullbrannna utanför halmstad och mamma å pappa har en på Västervall:) Jättefina byxor som vanligt! Ska du på syfestivalen i Göteborg?
    Trevlig helg /Tina

    SvaraRadera
  7. Stackars er, inget roligt :-(.. Superfina brallor!!

    SvaraRadera
  8. Oj, har ni stuga här i Halmstad ? Var då någonstans ?
    Jag bor ju här i Halmstad. Vi har även en stuga ute i Frösakull en liten bit ifrån Tylösand.
    Fy vad tråkigt med kräksjuka, hur mår ni nu ? Har ni vuxna oxå fått det ?
    Säger bara KRYA PÅ ER !!!

    SvaraRadera
  9. Fy, vilken helg! Hoppas verkligen att resten av er slipper det... Pepparkorn har jag hört fungerar fin, fint! Byxorna är som vanligt jättefina!

    SvaraRadera
  10. Usch magsjuka är så jobbigt!
    Jättefina brallor och så mycket annat fint du hunnit med under tiden som jag inte hunnit läsa så mycket bloggar...
    Jag brukar oxå använda kartongmall till mina fickor, jättebra tips!

    SvaraRadera