Sidor

söndag, juni 07, 2009

Steget mot trikån är taget.....


Nu har jag äntligen vågat mig på att sy ett par plagg i trikå. Valet föll på en singoallatunika med matchande byxor.
Klänningen syddes i storlek 98/104 enligt Ulla Welinders mönster ur boken "Sy og strik børnetøj 0-3 år" (2007), vilket jag använt vid ett tidigare tillfälle och som jag älskar. Jag använde mig av klänningsmönstret och kortade av det för att få en tunika i lagom längd (till E passar 46 cm från halsringning till nederkant bra). Upptill samt vid ärmslutet lade jag till 2 cm för resårkanal och nedtill 3 cm för upplägg. Nederkanten är upplagd med tvillingnål (4mm), vilket inte var helt lätt eftersom det lätt blev hoppstygn. Tillslut blev resultatet iallafall godkänt (efter lite fixande och trixande).

Byxorna är sydda enligt ett eget mönster med utgångspunkt av Meedoms tightsmönster (storlek 98). Jag har justerat tightsen enligt ett par byxor från Ej sikke lej som jag gillar och som sitter bra på E. När jag hade sytt ihop byxorna och provade dem på E så såg jag att byxan efter upplägg skulle bli för kort och lade därför till en ”mudd” av kanintyg med slutbredd 4 cm (klippte till en remsa på 7.5 cm bredd och 30 cm längd / ben). Byxorna blev tightaktiga fast lite utställda nertill och jag kommer absolut använda mönstret igen.

Jag är mycket nöjd med både mönster, passform och tygval på både tunikan och byxorna.

Mönster tunika: Justerad med utgångspunkt av Ulla Welinders Singoallaklänning (storlek 98/104).
Mönster byxa: Eget med utgångspunkt av Meedoms tightsmönster (storlek 98) samt ett par Ej sikke lej-byxor.
Tyg: Limegrönt kanintyg (JnyDesign) med bruna kaniner. Brunt interlock från JnyDesign.

Positivt: Både byxa och tunika passade E jättebra och hon var SÅ nöjd. Hon hade fått beröm av sina dagisfröknar för kläderna och då hade gullungen stolt berättat att mamma sytt det själv :). Sedan var det underbart roligt att få sy dit mina namnlappar. Det blev så fint och jag är riktigt stolt....tänk att lilla jag sytt det helt själv :).

Negativt: Efter att E använt tunikan samt att jag tvättat den så upptäcker jag att nålen slagit sönder de tunna trådarna i tyget vilket orsakat hål. Som tur är finns det snälla och hjälpsamma bloggare (Thea) som lägger ut tips på hur man kommer runt dessa problem. Läs gärna hennes inlägg här. Jag fick även hjälp av henne via mail där hon dels tipsade om vilka nålar som hon använde (Schmetz), varifrån hon köpte dem (Bibbis textil) samt om Gold Zacks fray Check, vilket kunde användas för att stoppa vidare maskbildning och därigenom förlänga de redan sydda plaggens hållbarhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar