Sidor

onsdag, juni 03, 2009

Mina första trevande steg.......




Nu har jag äntligen kommit igång. Efter mycket surfande och letande av tips på mönster på olika sybloggar har jag nu vågat mig på min första klänning. Det blev en singoallaklänning till E enligt Ulla Welinders mönster ur "Sy og strik børnetøj 0-3 år" (2007). Denna klänningen är något som jag är riktigt sugen på att sy i något av JnyDesigns tuffa kanintyger, men först vill jag prova mönstret på ett vanligt bomullstyg innan jag vågar mig på den fina trikån.

Jag hade två tyger liggande, men tyckte att båda var något genomskinliga och bestämde mig därför för att sy klänningen dubbel. Överklänningen gör jag i tunikalängd och den undre enligt mönstret. Som en extra detalj samt för att dotterna älskar det la jag till en ficka i det vita tyget.

Sömnaden gick riktigt bra (dock blev det lite sprättande här och där, men det får man räkna med) och tack vare att jag fick låna min underbara mammas overlock så blev även avigsidan riktigt fin :). Det gör otroligt mycket med overlocksömmar istället för sick-sack.

E blev jättenöjd och glad och då är ju även jag nöjd :). Jag tycker att mönstret var jättebra och jag kommer absolut använda igen. Nästa gång blir det kanske en kaninklänning.
Mönster: Singoallaklänning i storlek 98/104 (form E) av Ulla Welinder
Tyg: Båda tygerna är bomullstyger från Hem och Hobby (Hjo)







2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är söta syster!!! Jag ska följa din blogg och ser med spänning fram mot fler alster. En kompis till mig undrade om jag ville gå på en kurs på medborgarskolan för att sy barnkläder men det kostade 1900:- och jag vet inte rikrigt hur jag ska få till det rent tidsmäsigt.. tisdagar kl 18-21 inne i stan.. ja, ja jag får helt enkelt ta mig en funderare =) Puss och kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Superfin!!!!
    har en fråga och jag blir snart galen:) Har samma bok som du men ETT stort problem.
    Sydd en singoalla i ett fint bomullstyg. Allt gick bra tills jag skulle sy en resårkanal i halsen. Tyget liksom räcker inte till, när jag försöker dra och rätta till det så vrider sig tyget på rätan, det viker sig och det blir en sydd vikning istället.
    Undrar om du vill hjälpa mig

    SvaraRadera