Sidor

torsdag, juni 04, 2009

Blodad tand







Efter ett ganska lyckat försök med Singoalla-klänningen har jag nu fått mersmak på sömnad. Dock är jag inte riktigt mogen för trikån än så därför tänker jag testa ett mönster på byxor (form X) från Ulla Welinder "Sy og strik børnetøj 0-3 år" . Jag tänkte dock justera dem något efter ett par byxor från Noa noa som sitter jättebra på E. Eftersom E även är förtjust i fickor så har hon beställt fickor både fram och bak. Jag hoppas verkligen att jag kan uppfylla denna önskan. Jag gör iallafall ett försök och sedan får vi se hur det går :). Jag använder mig av ett blommigt tyg som min mamma hittat som stuv och som jag i min tur letat fram ur hennes gömmor. För att piffa till byxorna lite kommer jag att använda det vita tyget från Singoalla-klänningen för att skapa detaljer på fickor, benslut och linning. Baktill har jag satt ett resår (2 cm) för att justera midjan (vilken annars är alldeles för stor) och framtill har jag valt att låta dem vara släta. Nertill på byxorna har jag gjort en liten rynkning på benslutets utsida. Detta gjorde att byxan fick en fin form nedtill och ett lite "puffigt" utseende, vilket jag upplevde som mycket positivt. Efter lite fixande och trixande blev byxorna färdiga. E blev mycket nöjd, men påpekade att de var för stora vilket jag håller med om. Gemensamt kom vi fram till att de skulle få ligger på tillväxt :). Jag tyckte att mönstret var bra, men om jag skulle sy dem igen så skulle jag justera midjan så att den blev något mindre. Jag tror nog att mönstret passar bättre till joggingbyxor (vilket det även kan användas till enligt författare) när man har en resår i midjan och mjukare tyg.

Nu har jag iallafall lyckats skapa två alster, så nu borde jag vara mogen för trikån.......Kaninerna Here I come!!!

Mönster: Byxa X av Ulla Welinder med vissa egna justeringar enligt ovan
Tyg: Blommigt tyg från Hem och Hobby (Hjo)




1 kommentar:

  1. Vilka härliga kläder. Fortsätt att sy :-)

    SvaraRadera