Sidor

fredag, augusti 20, 2010

Första plagget ut.....

Nu har jag avslutat min första arbetsvecka efter semestern. Jag kan lätt konstatera att jag verkligen inte skänkt arbetet en minut, eftersom jag helt hade glömt av lösenordet till min dator :D. Det har tagit några dagar att komma tillbaka in i projekten, men nu är det som om man aldrig varit ifrån dem.

Inledningsvis vill jag tacka för alla snälla kommentarer angående min visdomstand. Jag klarade mig som tur var undan från operation, men gick från tandläkaren två tänder och 2000 kronor fattigare. Som tur var kändes det inte så mycket, men det var ju lite obehaglig när de bände och bröt i tänderna.

Kjolen i dagens inlägg är den första som jag sytt med inspiration av min nya bok "Making children´s clothes". Trots att kjolen var lätt att sy, så blev denna beställningen ett hästjobb och jag har ingen annan att skylla på än mig själv. När jag kom hem från stugan hade jag sådan enorm sylust att jag kastade mig in i kjolprojeket utan att tvätta ett av tygerna. När kjolen sedan var färdig (en likadan som ovan fast med gröna detaljer istället för vita) insåg jag att jag fått en liten fläck på fållen och tvättade upp kjolen. Ni kan ju gissa er till min fasa när jag insåg att det gröna tyget fällt till det blommiga.

Mönster: Fickmönster från "Making children´s clothes". Kjolen i storlek 4 år.
Tyg: Blommigt bomullstyg från Ernst samt vitt bomullstyg och stets från en lokal tygaffär. Knapparna ur mammas skatt.

Positivt: Jag tycker kjolen är så ljuvlig och jag hoppas att Ellen, som är min Ellas bästis, skall tycka om den. Ellen har varit en exemplarisk modell och jag har fått mäta hur mycket som helst. Det är skillnad med Ella. Där får man be att hon skall stå still så att jag kan få ett ynka midjemått :D.
Jag hoppas att jag skall lyckas knäppa några fina bilder på Ellen, för kjolen gör sig inte riktigt rättvisa på kort.

Negativt: Fällningen!!! Det var så himla trist att tyget färgade av sig, för det var ganska effektfullt med det gröna till. Dock vågade jag mig inte på ett försök till (även om jag tvättat tyget), för en till "slit-och-släng"-kjol vill jag inte sy. Ella får ha den missfärgade kjolen hemma, så att den iallafall används till något.

13 kommentarer:

  1. Så trist med tyger som fäller:( Finns inget värre än kläder som missfärgas i tvätten och värre ändå när man lagt ner tid på att sy dem! Fin kjol iaf och ett fint tyg med. Kan nog tänka mig att andras barn är mer tålmodiga på att prova och måttas de kanske inte behöver stå ut med det så ofta:))

    SvaraRadera
  2. Så himla söt den blev, det är såååå fint det tyget.
    Var det den gröna mudden som fällde ? Hoppas verkligen inte det, för man ska ju inte behöva tvätta sådant.

    Man kan ju konstatera att det är så skönt att ha semester, men det är skönt när det blir vardag igen och saker och tider är på sin plats igen.

    I morgon åker Emma till Leksand, känns jättekonstigt, men det blir kul för henne och det är så det ska vara ...

    Ha det så gott min vän...

    SvaraRadera
  3. Åh så söt kjolen är! Jag har ett likadant tyg men det går i rosa toner fodrade faktiskt min jacka med det. Det är ett så härligt bomullstyg.
    Hur har du gjort med linningen är det en eller har du sytt fast resåren mot vikt kant upptill direkt på kjoldelen?

    Tråkigt att den färgade av sig men det kanske går bort efter några tvättar.

    SvaraRadera
  4. Härligt tyg, det blev riktigt snyggt med spetsen! Trist att du fick sy en ny kjol...

    SvaraRadera
  5. Så kul att du är med i min tävling! O så hittade jag dig, och ojojoj vad fina grejer du gör! Jag blir så imponerad! Själv har jag inhandlat en ganska avancerad "vanlig" symaskin o en overlook, så min tanke är att sätta mig in i hur det fungerar, men så har en hundvalp gjort att såna saker lagts på hyllan lite. Längtar så tills jag får tid att luska ut hur man hanterar de där maskinerna.:-)

    Ha en skön lördagskväll, kram/Mira

    SvaraRadera
  6. Skönt med tänderna..
    Superfin kjol!!

    SvaraRadera
  7. Den var ju helt gudomlig, sött tyg!

    SvaraRadera
  8. Jättesnygg! Vilket fint tyg och fina spetsdetaljer.

    SvaraRadera
  9. Jättefin! Synd att den andra fällde, den var säkert minst lika fin!

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar kjol! Både tyget och detaljerna är så vackra! Vad synd att det gröna tyget fällde på den första kjolen. Kanske prova med Vanish, hur det nu stavas? Jag har testat det medlet på plagg och man får bort lite av missfärgningen i alla fall.

    SvaraRadera
  11. Trist med färgningen, men OJ så söt den blev!

    SvaraRadera
  12. Så trist med färgningen! Men denna kjolen är helt underbar!! Måste köpa den boken direkt!! När ska jag få tidd att fylla på pojkarnas garderober?? Jag vill inte sy annat än klänningar och kjolar med spets och volanger!!

    SvaraRadera
  13. Jättesöt kjol, spetsen var pricken över i! Trist med missfärgningar, med lite tur kan det försvinna efter några tvättar...

    SvaraRadera